Oferta
Oferta poradni psychologicznej w Puławach
Oferta psychologów.
♦ Diagnoza potencjału intelektualnego, emocjonalnego i osobowościowego dzieci i młodzieży.
♦ Opiniowanie, orzekanie na wniosek rodzica/opiekuna prawnego o indywidualnych, specyficznych i specjalnych potrzebach edukacyjnych uczniów.
♦ Zajęcia wspierające wczesny rozwój dziecka.
♦ Konsultacje, porady, diagnoza w zakresie oceny i wspierania rozwoju psychoruchowego, emocjonalnego małego dziecka.
♦ Konsultacje dla rodziców dzieci słabowidzących, słabosłyszących, autystycznych.
♦ Psychoterapia dla dzieci i młodzieży cierpiących na zespół stresu pourazowego, kryzysów sytuacyjnych.
♦ Psychoterapia dzieci i młodzieży z depresją, stanami lękowymi, nadmiernym onieśmieleniem.
♦ Psychoterapia dzieci i młodzieży z chorobą przewlekłą.
♦ Psychoterapia młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi wieku dojrzewania.
♦ Konsultacje, rozmowy wspierająco – edukacyjne dla rodziców dotyczące spraw związanych z wychowaniem dzieci.
♦ Konsultacje, rozmowy wspierająco – edukacyjne dla nauczycieli i wychowawców placówek oświatowych.
♦ Trening umiejętności wychowawczych dla rodziców.
♦ Doradztwo zawodowe – badania psychometryczne orientacji szkolnej i zawodowej.
Do zadań poradni należy:
1. Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej.
2. Profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży , udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka.
3. Terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych.
4. Wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny.
5. Pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru właściwego kierunku kształcenia i planowania kariery zawodowej.
6. Prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród: uczniów , rodziców, nauczycieli, wychowawców.
7. Pomoc rodzicom, nauczycielom i wychowawcom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów.
8. Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w wieku od urodzenia.
9. Udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej oraz ich rodzicom i nauczycielom.
10. Inicjowanie różnorodnych form pracy wychowawczej i rewalidacyjnej w środowisku rodzinnym i szkolnym dziecka.
11. Udzielanie pomocy uczniom wybitnie zdolnym.
12. Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji szkoły.
Poradnia realizuje zadania w formie:
1) diagnozy,
2) konsultacji,
3) terapii: psychologicznej, pedagogicznej , logopedycznej,
4) psychoedukacji,
5) doradztwa,
6) mediacji,
7) interwencji w środowisku ucznia,
8) działalności profilaktycznej,
9) działalności informacyjnej.
Oferta pedagogów.
♦ Diagnoza pedagogiczna wiadomości i umiejętności szkolnych dzieci i młodzieży.
♦ Opiniowanie, orzekanie o indywidualnych, specyficznych i specjalnych potrzebach
edukacyjnych uczniów.
♦ Diagnoza rozwoju psychoruchowego, emocjonalnego dziecka do 6 roku życia.
♦ Porady i konsultacje dla rodziców w sprawach związanych z oceną i technikami wspierania rozwoju małego dziecka.
♦ Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
♦ Terapia uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce (dysleksja rozwojowa).
♦ Terapia pedagogiczna dzieci młodszych z zaburzeniami rozwojowymi.
♦ Zajęcia terapeutyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym z obniżoną sprawnością manualną.
♦ Zajęcia terapeutyczne dla dzieci z klas I – III z obniżoną sprawnością manualną.
♦ Konsultacje indywidualne dla nauczycieli realizujących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.
Oferta logopedów.
♦ Diagnoza rozwoju mowy, sprawności komunikacyjnej dzieci i młodzieży.
♦ Opiniowanie, orzekanie o indywidualnych, specyficznych i specjalnych potrzebach edukacyjnych uczniów.
♦ Terapia logopedyczna zaburzeń mowy.
♦ Terapia logopedyczna dzieci z niepłynnością mowy z zastosowaniem echokorektora.
♦ Przesiewowe badania logopedyczne dzieci młodszych na terenie placówek oświatowych.
♦ Konsultacje i prelekcje dla nauczycieli, wychowawców i rodziców nt. rozwój mowy dzieci oraz przyczyn nieprawidłowości i zaburzeń.
Biofeedback
W naszej pracowni stosowana jest nowoczesna metoda treningu pracy mózgu. Została ona opracowana przez naukowców z ośrodka szkolenia astronautów w NASA w USA i stosowana jest z powodzeniem w USA i Europie. Metoda ta pozwala zwiększyć szybkość myślenia, kreatywność i pamięć o 25-30%, poprawia nastrój i samoocenę, polepsza sen.
Pracownia wykorzystuje EEG Biofeedback – metodę ustalania harmonii czynności fal mózgowych na zasadzie bioregulacji i samouczenia się mózgu formą treningową wideo – zabawy. Metodę tę stosuje się dla doskonalenia zdrowia, pokonywania trudności w uczeniu się, wspierania przy intensywnej nauce i pracy oraz wspomagania leczenia zaburzeń i chorób psychosomatycznych.
Treningi EEG Biofeedback skutecznie pomagają w zwiększeniu możliwości umysłu. Poprawiają: – kondycję psychiczną i fizyczną; – szybkość zapamiętywania, uczenia się, przypominania sobie materiału. Treningi są szczególnie przydatne: – na początku roku szkolnego, – przed egzaminami, maturą – dla osiągnięcia lepszych wyników we wszystkich dyscyplinach sportowych, w tańcu, w szkołach muzycznych (poprawa koncentracji, polepszenie motoryki).
Trening EEG Biofeedback
Trenujący uczy się panować nad swoimi falami mózgowymi w procesie samouczenia się za pomocą sprzężenia zwrotnego. Sprzężenie zwrotne polega na natychmiastowej i ciągłej informacji o pracy mózgu pod postacią wideo – gry. Czujniki umieszczone na głowie odbierają fale mózgowe, które są wzmacniane i rejestrowane przez komputer. Komputer przetwarza dalej sygnał i zapewnia sprzężenie zwrotne. Sprzężenie zwrotne jest informacją o tym, jakie fale mózgowe przeważają w danej chwili. Przebieg własnych fal mózgowych, przepisany graficznie pod postacią wideo – gry, obserwuje trenowany na swoim monitorze. Grą kieruje się wyłącznie za pomocą pracy własnego mózgu bez klawiatury i joysticka. Kiedy wzrasta aktywność mózgu w pożądanym paśmie częstotliwości fal mózgowych, otrzymujemy nagrodę w postaci punktów, gra się udaje. Przy wzroście niepożądanych pasm – nie mamy sukcesu w grze. Mózg stopniowo reaguje na motywacyjne wskazówki proponowane przez komputer w postaci nagrody za dobre wyniki gry. W ten sposób mózg sam rozwija proces uczenia się wysyłania najbardziej odpowiednich częstotliwości fal mózgowych. Metoda ta jest skuteczna w 80-95% przypadków, w zależności od stopnia złożoności problemu.
Trening EEG Biofeedback wskazany jest dla pacjentów cierpiących na zaburzenia i choroby neurologiczne takie jak: – stres, stany lęku, stany paniki – zespół nadpobudliwośći psychoruchowej (ADHD, ADD) -zaburzenia w uczeniu się, – zaburzenia snu, – depresja, – uzależnienia, – przewlekłe bóle głowy, – migreny, – zaburzenia przyjmowania pokarmów, – przewlekłe zmęczenie, – mózgowe porażenie dziecięce, – autyzm, – lekkie formy upośledzenia umysłowego.
Poprawa zdrowia
Trening EEG Biofeedback stosowany jest dla poprawy zdrowia dzieci, młodzieży w stanach:
problemów szkolnych (gorsze wyniki w nauce, dysleksja, dysgrafia),
zaburzeń uwagi, koncentracji,
zaburzeń zachowania (nadpobudliwość ruchowa, impulsywność, agresja, apatia),
zaburzeń snu,
stanów lękowych,
depresji,
tremy, złej samooceny,
zaburzeń przyjmowania pokarmu,
chronicznego zmęczenia.
Trening pozwala:
obniżyć stres,
poprawić kondycję umysłową i fizyczną,
poprawić i przedłużyć koncentrację uwagi,
pokonać tremę, napięcie wewnętrzne.
Trening umożliwia ponadto szybkie zrelaksowanie się i regenerację sił.
Intensywna nauka
Osobom intensywnie uczącym się trening EEG Biofeedback pomoże poprawić:
koncentrację uwagi i utrzymać ją,
szybkość uczenia się, zapamiętywania dużej partii materiału,
samoocenę, samopoczucie, podnieść wiarę we własne siły,
kondycję umysłową i fizyczną, oraz pokonać stres.
Treningi EEG Biofeedback pozwalają na osiągnięcie lepszych wyników w krótszym czasie i przy mniejszym zmęczeniu.
Trudności szkolne
Dzieci z trudnościami w uczeniu się, zaburzeniami zachowania i problemami z koncentracją uwagi w większości wypadków mieszczą się w niższych pasmach częstotliwości fal mózgu w badaniu EEG (elektroencefalogramie) niż powinny mieć zgodnie ze swoim wiekiem.
Treningi EEG Biofeedback przeznaczone są dla uczniów mających:
gorsze wyniki w nauce, mimo wysokiej inteligencji, specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksję, dysgrafię, dyskalkulię), zaburzenia uwagi, problemy z właściwym zachowaniem, ogólną samokontrolą, kłopoty z planowaniem i właściwą organizacją pracy, przewlekłe bóle głowy, nadmierny stres.
Zastosowanie treningu może znacznie polepszyć czynność bioelektryczną mózgu wraz z ukierunkowaniem i wzmocnieniem koncentracji uwagi.
Warsztaty dla rodziców „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców”
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców to cykl spotkań warsztatowych (10 tygodni, raz w tygodniu, w sumie 40 godzin dydaktycznych) dla każdego, kto poszukuje sposobu na głębszą komunikację oraz cieplejsze relacje zarówno w domu z dziećmi, w rodzinie, jak i w życiu codziennym. To nauka z jednej strony lepszego porozumiewania się z drugiej zaś refleksji nad własną postawą wychowawczą rodzicielską, życiową. To poszukiwanie skuteczności w swych słowach popieranych działaniem. W efekcie warsztatów uczestnicy, także poprzez wymianę doświadczeń uczą się poszanowania drugiej osoby, w tym małego dziecka czy nastolatka. Zyskują większą świadomość wychowawczą. Orientują się, że wychowywanie nie odbywa się w specjalnie przeznaczonym na to czasie. Wychowujemy nasze dzieci poprzez codzienne przebywanie z nimi, słowa, jakie do nich kierujemy, czyny, którym dzieci się przyglądają.
Główne motto Szkoły dla Rodziców i Wychowawców brzmi: Wychowywać to kochać i wymagać. Współczesnym rodzicom nie jest łatwo przejść z czynności związanych z „obsługiwaniem” dziecka do stawiania mu wymagań poprzez wspólne radzenie sobie z codziennymi czynnościami domowymi, szkolnymi, rodzinnymi.
Program w dużej części bazuje na cyklu książek A. Faber i E. Mazlish pt. „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły (Wydawnictwo Media Rodzina).
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców uczy nie tyle „metod” co budowania relacji w duchu podmiotowości i dialogu.
Tematyka zajęć:
Budowanie relacji dorosły – dziecko, a w tym:
- wyrażanie oczekiwań i ograniczeń tak, aby były przez dziecko respektowane,
- rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć,
- aktywne, wspierające słuchanie,
- motywowanie dziecka do współdziałania,
- modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka,
- uwalnianie dzieci od grania narzuconych ról w domu i szkole,
- wspieranie procesu usamodzielniania się dziecka,
- budowanie realnego poczucia własnej wartości dziecka,
- konstruktywne rozwiązywanie konfliktów.
ZAPISY, tel. 81 8864796 lub osobiście w sekretariacie Poradni
Nasza poradnia przyjmuje stałe zapisy na warsztaty. Zainteresowane osoby zapisując się przekazują swój numer telefonu. W momencie zaplanowania terminu, organizatorzy kontaktują się z chętnymi rodzicami/wychowawcami/ opiekunami.
Uprawnienia do prowadzenia zajęć:
W naszej poradni osoby uprawnione do prowadzenia zajęć (ukończyły szkolenie dla realizatorów pod patronatem Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie) to:
Anna Korpysa – realizator rekomendowany przez ORE
Monika Tusińska – realizator rekomendowany przez ORE
Aneta Ciesielska – Głowacka – realizator
Edyta Furtak – realizator
System rekomendacji:
Ucząc umiejętności otwartego porozumiewania się w rodzinie program jednocześnie przyczynia się do budowania silnej więzi między rodzicami a dziećmi, co (zgodnie z wynikami badań J. D. Hawkinsa) sprawia, że jest on także programem profilaktycznym.
Program „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” otrzymał od Instytutu Psychiatrii i Neurologii, Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii , Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Ośrodka Rozwoju Edukacji przedłużenie opinii do 26 kwietnia 2022 roku jako spełniający standardy na II poziomie jakości – Dobra praktyka, zgodnie z kryteriami oceny przyjętymi w ramach w ramach Systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego.